close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

     

  • GALERIA MALARSTWA W SPRE

  • Andrzej Kurzawski (1928-2012) - Skarpa (1988)

    W latach 2012-2015 w Salonach Stałego Przedstawicielstwa zorganizowana była galeria malarstwa, obejmująca siedem obrazów olejnych  z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu.

     

    Galeria prezentowała martwe natury i pejzaże z drugiej połowy XX wieku czterech polskich malarzy kontynuujących postimpresjonistyczną tradycję:

     

    Artur Nacht-Samborski (1898 – 1974)
    Piotr Potworowski (1898 – 1962)
    Józef Flieger (1922 – 1989)
    Andrzej Kurzawski (1928 – 2012).

     

     

     

    Artur Nacht-Samborski (1898-1974) - Zielone liście na białym tle (1970)Artur Nacht-Samborski i Piotr Potworowski, studenci krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, współtworzyli powstały w roku 1924 „Komitet Paryski”. Była to grupa studentów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, którzy w poszukiwaniu inspieracji dla swego malarstwa wyruszyli do Paryża. Nie szukali nowoczesności, nie interesowała ich twórczość Pablo Picassa, nie zwracali uwagę na rodzący się wówczas surrealizm. Ze swym profesorem Józefem Pankiewiczem chodzili do Luwru, by tam poznawać tajniki malarstwa. Byli pod wrażeniem impresjonizmuArtur Nacht-Samborski (1898-1974) - Martwa natura z liśćmi w niebieskim garnku (1955) . Interesowała ich forma budowana kolorem, nieważne było, co jest tematem obrazu, lecz jak jest on namalowany. Wyjechali na siedem tygodni, pozostali siedem lat.

     

    Nacht-Samborski wrócił do Polski w 1939 r. W latach 1941–1942 przebywał w getcie lwowskim. W 1942 r. przedostał się do Krakowa, a potem do Warszawy, gdzie ukrywał się pod nazwiskiem "Stefan Samborski".

     

    Nacht-Samborski malował martwe natury, pejzaże i akty. Choć najchętniej malował „liście fikusa”. Interesowała go gra świateł, zmienność koloru, efekty faktury nakładanej farby – problemy pikturalne. Jego twórczość potwierdziła słuszność tezy o tym, że nieważne jest to, co jest namalowane, ale jak. 
     

     

    Piotr Potworowski (1898-1962) - Plaża z kamieniami (1955)Potworowski, po udziale w kampanii wrześniowej ukrywał się w wiosce nad Bugiem, a następnie przedostał się przez Kowno do Szwecji. Wojenne losy rzuciły go następnie do Wielkiej Brytanii, w której pozostał. Tam doceniono jego malarstwo, został profesorem Akademii w Bath w Kornwalii. W powojennym Andrzej Kurzawski (1928-2012) - Prześwit (1989)  Londynie zetknął się z sztuką współczesną, ale tym razem, po latach, nie pozostał wobec niej obojętny. Malowane przez niego krajobrazy oddalały się od realizmu, idąc w kierunku wizji pejzażu. Sama farba już mu nie wystarczała: wklejał stare worki, dodawał kawałki drewna. Gdy powrócił do Polski w roku 1958, był już artystą nowoczesnym, który w swych poszukiwaniach oddalił się od paryskich ideałów.

     

    Zarówno Nacht-Samborski, jak i Potworowski po powrocie do Polski wywarli znaczący wpływ na polskie malarstwo. Po II wojnie światowej obaj objęli pracownie Akademii Sztuk Pięknych: w Warszawie i Krakowie.

     

     

    O pokolenie młodsi Józef Flieger i Andrzej Kurzawski, absolwenci Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny), kontynuowali zdobycze poprzedników. Nie zważali na artystyczne rewolucje XX wieku, po prostu malowali. Tworzyli obrazy farbą olejną na czworokącie płótna. Nie ulegli pokusie abstrakcji, malowali martwe natury i pejzaże.

     

     

    Józef Flieger (1922-1989) - W przestrzeni II (1974) Józef Flieger (1922-1989) - Prześwit - Martwa natura (1966) Przez długie lata byli wierni tak wytyczonej drodze. Trwali przy idei obrazu jako zapisu widzianej rzeczywistości. Ustawiali w swych pracowniach martwe natury, wychodzili w plener, szkicowali, by później pracować nad obrazem.

     

    Po wielokroć podejmowali ten sam temat, by podjąć trud rozwiązań malarskich.

     

     

     

    Dla tych czterech artystów malarstwo było ich życiem: codziennością zmagania się z olejną kompozycją.

     

     

     

    *Informacja na podstawie artykułu Włodzimierza Nowaczyka [grudzień 2012]

    Tagi: kultura

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią:

    Piotr Potworowski (1898-1962) - Plaża z kamieniami (1955)
    Piotr Potworowski (1898-1962) - Plaża z kamieniami (1955)
    Artur Nacht-Samborski (1898-1974) - Zielone liście na białym tle (1970)
    Artur Nacht-Samborski (1898-1974) - Zielone liście na białym tle (1970)
    Artur Nacht-Samborski (1898-1974) - Martwa natura z liśćmi w niebieskim garnku (1955)
    Artur Nacht-Samborski (1898-1974) - Martwa natura z liśćmi w niebieskim garnku (1955)
    Józef Flieger (1922-1989) - Prześwit - Martwa natura (1966)
    Józef Flieger (1922-1989) - Prześwit - Martwa natura (1966)
    Józef Flieger (1922-1989) - W przestrzeni II (1974)
    Józef Flieger (1922-1989) - W przestrzeni II (1974)
    Andrzej Kurzawski (1928-2012) - Prześwit (1989)
    Andrzej Kurzawski (1928-2012) - Prześwit (1989)
    Andrzej Kurzawski (1928-2012) - Skarpa (1988)
    Andrzej Kurzawski (1928-2012) - Skarpa (1988)